Maxxis, Schwalbe, Conti, Vittoria… veel genoemde merknamen als het gaat om banden voor je mountainbike. Pirelli is bekend in auto- en motorsport, veelgevraagde banden onder gewone auto’s en ook tractoren. Maar Pirelli is redelijk nieuw in de wielersport.
Nieuwsgierig van aard als we zijn namen we het aanbod van Melle met beide handen aan om eens een setje van dat verse rubber aan een testje te onderwerpen. Eerlijk is eerlijk, het is niet niks wat we in handen kregen. Dat voel je meteen en dat gevoel wordt bevestigd door de weegschaal. Het betreft hier de banden in de forse 29 x 2.4 maat met zogenaamde Pro-wall wangen, een extra beschermlaag aan de zijkanten. Pirelli geeft zelf op dat ze 700 gram per stuk wegen, maar wij ontvingen méér voor ons geld!
Eerste opvallend positieve punt: de tubeless montage verliep vlekkeloos! Qua maatvoering exact goed, gemakkelijk met de hand om de velg te krijgen. En voor mij de eerste set banden waarvoor geen perslucht (patroon of compressor) nodig was, maar die ik met een gewone fietspomp op kon pompen. Én beide banden gleden als het ware soepeltjes, zonder harde knallen waarbij je je afvraagt of de velg niet scheurt, in de velgrand… Kijk, daar ga je alvast van glimlachen!
Eerste opvallend positieve punt: de tubeless montage verliep vlekkeloos! Qua maatvoering exact goed, gemakkelijk met de hand om de velg te krijgen. En voor mij de eerste set banden waarvoor geen perslucht (patroon of compressor) nodig was, maar die ik met een gewone fietspomp op kon pompen. Én beide banden gleden als het ware soepeltjes, zonder harde knallen waarbij je je afvraagt of de velg niet scheurt, in de velgrand… Kijk, daar ga je alvast van glimlachen!
OK, rijden dan maar. Overigens, de gebruikte wielen zijn Roval Control SL wielen. Wielen met flink wat ervaring, maar toch: stevige en lichte wielen met velgen die een binnenbreedte van 25 mm hebben. Wat mij betreft een goede combinatie, de banden bollen zo mooi wat de wendbaarheid van de fiets ten goede komt. Je kantelt nu eenmaal gemakkelijker van rechts naar links en terug ‘) als de band mooi bol is, vergeleken met banden die een plat loopvlak hebben en die een scherpe afbuiging naar de wangen hebben.
Meteen opvallend 1: je fiets komt door zo’n ruime 2.4 band, die niet alleen breder is maar ook verticaal groter is, wat hoger op z’n pootjes te staan. Iets meer grondspeling dus, fijn als je pedalen voorheen wel es een boomwortel oid toucheerden, maar je moet jezelf ook iets meer uitstrekken om op je fiets te klimmen.
Meteen opvallend 2: nauwelijks rolgeluid op asfalt. Da’s prettig!
Allez, het terrein in. Ik heb er op meerdere plekken mee gereden, maar als referentie ben ik naar het MTB-parcours van Leersum/Amerongen getogen. Daar treffen we een wat ruigere ondergrond (boomwortels, gaten, bonken, drop-offs, en al wat dies meer zij) en ook afwisselend zand, grind, bospaden.
Als vertrekpunt qua luchtdruk heb ik gekozen voor 1.5 bar in de voorband en een haartje meer in de achterband. Ik merkte dat ik daarmee aan de hoge kant zat. “Stuiteren”, da’s het woord dat me binnen 5 minuten te binnen schoot. Gelukkig ben je in Leersum na 5 minuten weer kort bij de parkeerplaats, dus meteen terug naar de bus om iets terug te gaan qua luchtdruk. Met 1.3 voor en 1.4 achter was het een heel stuk beter! De banden namen oneffenheden mooi soepel op en de grip, echt opmerkelijk, leek wel eindeloos! Ik ben bewust over de meest woeste (haha) wortelpaden gereden, de schokdemping bleek opvallend goed!
Zelfs schuin/diagonaal liggende wortels ging ik uiteindelijk rechtdoor te lijf, zonder daarvoor afgestraft te worden. Alweer die glimlach…
1. Tijdens beklimmingen zwarig, Gewoon eerlijk om te zeggen, je moet echt wel hard trappen. Wel goeie grip, geen slippertjes gemaakt.
2. De trailtracks heel prima: grip, schokdemping, remvermogen, stuurvastheid…
3. In de afdalingen mirakels goed. Weer die glimlach 🙂
Al met al bleef er een wat tweeslachtig gevoel over. Eigenlijk superfijne banden, waarmee je heerlijk kan scheuren, niet bang hoeft te zijn voor lekkage en waarmee je ook veilig dóór kan rijden. Maar dat gewicht, en de (het gevoel van) traagheid ‘tegen de zwaartekracht in’ is er ook onmiskenbaar. Strava onderstreepte overigens m’n gevoel. Nergens heb ik in beklimmingen goed gepresteerd, maar (toch wéér een glimlach) in iets van 17 singletracks en afdalingen heb ik PR’s gescoord. Nou, ik trek maar geen conclusies, dat mag je zelf doen. Goed om te weten: ik gebruikte de versie met extra beschermlaag, er is echter ook een Team/Lite uitvoering die zo’n 70 à 100 gram lichter zou zijn….
© Copyright – 2023 Meeuwissewielersport.nl